Ombudsmanem se obecně míní ochránce práv. Vedle jeho známé podoby ochránce všeobecných lidských práv existuje i celá řada dalších ombudsmanů. Tuto funkci vytvořily i mnohé firmy a organizace, aby umožnily svým klientům a partnerům domoct se konkrétních práv a nároků efektivněji, rychleji a lidštěji.
V první řadě platí, že ombudsman „dvěstějedenáctky” je tady pro vás. Nezabývá se ničím jiným než vašimi požadavky, návrhy, dotazy a podněty. Je zbaven všech běžných „kancelářských” povinností a odpovědností, je nezávislý a nestranný. Zároveň je vybaven odpovídajícími kompetencemi – tak, aby vaše podněty a problémy nezapadly, ale aby se řešily.
Systém zdravotní péče není jednoduchý. Někdy může dojít k nedorozumění či opomenutí. V takových situacích ombudsman funguje jako ochránce zdravých vztahů, průvodce systémem zdravotního pojištění a moderátor případných nedorozumění.