Vyměření dlužného pojistného a penále platebním výměrem
číslo |
uvozovací text |
obsah položky |
zařazení informace |
1. |
Identifikační číslo |
|
úplná |
2. |
Kód |
|
úplná |
3. |
Pojmenování (název) životní situace |
Vyměření dlužného pojistného a penále platebním výměrem |
základní |
4. |
Základní informace k životní situaci |
Zdravotní pojišťovna má podle § 8 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů, povinnost vymáhat dlužné pojistné a penále, nezaplatí-li plátce pojistného pojistné ve stanovené výši a včas. Ve sporných případech placení pojistného a penále rozhodují zdravotní pojišťovny platebními výměry podle § 53 odst. 1 zák. č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. Odvolání proti platebnímu výměru na dlužné pojistné nemá odkladný účinek. |
základní |
5. |
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
Ve věci jedná zdravotní pojišťovna z moci úřední, pokud zjistí porušení povinnosti platit pojistné na veřejné zdravotní pojištění. Za plátce pojistného je oprávněn jednat zaměstnavatel, pojištěnec nebo zákonný zástupce. |
základní |
6. |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
Po obdržení platebního výměru má plátce povinnost vyměřený dluh uhradit ve lhůtě stanovené v tomto rozhodnutí a postupovat podle podmínek uvedených na platebním výměru. Dodržení bankovního spojení, lhůty a vyměřené částky dluhu. |
základní |
7. |
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace |
Před doručením platebního výměru je plátci doručena výzva a dále oznámení o zahájení správního řízení. Plátce pojistného musí reagovat na vytýkané skutečnosti, popřípadě uhradit pojistné a penále dle dispozice uvedené ve výzvě nebo oznámení o zahájení správního řízení. Pokud vznikla nesrovnalost, například ve výši dlužného pojistného a penále, doloží plátce pojistného ZP MV ČR rozhodné skutečnosti. Odvolání proti výroku platebního výměru (rozhodnutí) lze podat písemně nebo ústně do protokolu. Z odvolání musí být zřejmé, kdo ho činí, proti kterému rozhodnutí směřuje, v jakém rozsahu ho napadá a v čem je spatřován rozpor s právními předpisy anebo nesprávnost rozhodnutí nebo řízení, jež mu předcházelo. |
základní |
8. |
Na které instituci životní situaci řešit |
Je nutno postupovat podle poučení. Přednostně se obraťte písemně, osobně na příslušné pracoviště ZP MV ČR, které platební výměr vydala. |
základní |
9. |
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit |
Na adrese pracoviště ZP MV ČR, která platební výměr vydala, a to ve lhůtě do 15 dnů od doručení platebního výměru. |
rozšířená |
10. |
Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou |
Průkaz totožnosti, průkaz pojištěnce, popřípadě doklad opravňující k jednání v předmětné věci, platební výměr, popř. další písemnosti dokládající zaplacení dlužného pojistného a penále či ostatní doklady rozhodné či související s vymáháním dluhu. |
základní |
11. |
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
Pro dlužné pojistné a penále nejsou formuláře k dispozici. |
základní |
12. |
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny. |
základní |
13. |
Jaké jsou lhůty pro vyřízení |
V platebním výměru je jednak stanovená lhůta k zaplacení vyměřeného dluhu a v části poučení je uvedená lhůta k podání odvolání (15 dnů od doručení rozhodnutí). Lhůtu pro vyřízení odvolání stanoví správní řád tak, že odvolání by mělo být projednáno do 30 dnů od jeho obdržení. Ve složitějších případech lze lhůtu prodloužit o dalších 30 dnů. Pro vyřízení žádosti o prominutí penále zákon lhůtu nestanoví. |
základní |
14. |
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace |
Další účastníci nejsou stanoveni. |
základní |
15. |
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány |
Plátce může být odvolacím orgánem nebo orgánem rozhodujícím o prominutí penále vyzván k doplnění nebo k doložení uváděných tvrzení, nebo k předložení důkazů o tvrzené skutečnosti. |
základní |
16. |
Elektronická služba, kterou lze využít |
Datovou schránkou ZP MV ČR č. 9swaix3 nebo lze využít elektronickou poštu info@zpmvcr.cz. |
základní |
17. |
Podle kterého právního předpisu se postupuje |
Vyměření dlužného pojistného a penále platebním výměrem je upraveno v § 53 odst. 1 zák. č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů a v zákoně č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. |
rozšířená |
18. |
Jaké jsou související předpisy |
Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů. |
úplná |
19. |
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
Proti vyměření dlužného pojistného a penále lze podat odvolání do 15 dnů od doručení platebního výměru. Odvolání se podává prostřednictvím orgánu, který platební výměr vydal, k rozhodčímu orgánu ZP MV ČR. Odvolání proti platebnímu výměru na dlužné pojistné nemá odkladný účinek. |
rozšířená |
20. |
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností |
V případě nezaplacení dlužného pojistného a penále ve lhůtě stanovené je ZP MV ČR povinna vyměřené dluhy vymáhat exekučně. |
rozšířená |
21. |
Nejčastější dotazy |
Veškeré dotazy zodpovíme a další informace získáte emailem na info@zpmvcr.cz |
úplná |
22. |
Další informace |
Do nabití právní moci rozhodnutí (platebního výměru) je možné podat žádost o odstranění tvrdosti zákona ve věci prominutí penále. Podmínky pro žádost o odstranění tvrdosti zákona jsou stanoveny v § 53a zák. č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů. |
úplná |
23. |
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě |
Informace lze získat na pracovištích ZP MV ČR, na info lince 844 211 211. internetové stránky ostatních zdravotních pojišťoven |
rozšířená |
24. |
Související životní situace a návody, jak je řešit |
Odstranění tvrdosti zákona při předepsání penále, pokut nebo vyměření přirážky k pojistnému. Předepisování dlužného pojistného na veřejné zdravotní pojištění a penále výkazem nedoplatků. |
rozšířená |
25. |
Za správnost návodu odpovídá útvar |
Úsek ekonomicko-provozní ZP MV ČR |
úplná |
26. |
Kontaktní osoba |
Mgr. Tomáš Červinka, MHA |
úplná |
27. |
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni |
1.10.2022 |
úplná |
28. |
Popis byl naposledy aktualizován |
1.10.2022 |
základní |
29. |
Datum konce platnosti popisu |
Konec platnosti není stanoven. |
základní |
30. |
Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace |
Nestanoveny. |
úplná |