Vrácení přeplatku na pojistném
číslo |
uvozovací text |
obsah položky |
zařazení informace |
1. |
Identifikační číslo |
|
úplná |
2. |
Kód |
|
úplná |
3. |
Pojmenování (název) životní situace |
Vrácení přeplatku na pojistném |
základní |
4. |
Základní informace k životní situaci |
Plátce pojistného žádá o vrácení přeplatku podle § 14 zák. č.592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, formou písemné žádosti. |
základní |
5. |
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
Zaměstnavatel a pojištěnec nebo jeho zákonný zástupce. |
základní |
6. |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
Plátce pojistného nebo jeho zákonný zástupce písemně požádá o vrácení přeplatku a zdravotní pojišťovna dle § 14 zákona č.592/1992 Sb., vrátí tento přeplatek v plné výši jen v případě, že plátce pojistného nemá vůči zdravotní pojišťovně splatný závazek. Je-li takový závazek, použije se přeplatku pojistného k jeho úhradě. Za žádost o vrácení přeplatku pojistného se považuje vždy podání přehledu podle § 24 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., vyplývá-li z něho přeplatek pojistného a jestliže plátce pojistného nepožádal o použití přeplatku na úhradu zálohy na pojistné na další období. Nárok na vrácení přeplatků se promlčuje za 10 let od uplynutí kalendářního roku, v němž vznikl. |
základní |
7. |
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace |
Písemnou žádostí adresovanou ZP MV ČR s odůvodněním žádosti k vrácení přeplatku na pojistném. |
základní |
8. |
Na které instituci životní situaci řešit |
U příslušného pracoviště ZP MV ČR. |
základní |
9. |
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit |
Žádost o vrácení přeplatku lze zaslat poštou příslušnému pracovišti ZP MV ČR: na adresu P.O.BOX 95, 772 00 Olomouc 2 nebo předat osobně na podatelnu příslušné pobočky. Elektronickou cestou je možno komunikovat prostřednictvím datové schránky ZP MV ČR č. 9swaix3 nebo přes elektronickou poštu info@zpmvcr.cz. |
rozšířená |
10. |
Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou |
Průkaz totožnosti, průkaz pojištěnce, popřípadě doklad opravňující k jednání v předmětné věci, žádost o vrácení přeplatku, doklady dokazující Vaše tvrzení. |
základní |
11. |
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
Formulář "Žádost o vrácení přeplatku na pojistném" je k dispozici ke stažení na: https://www.zpmvcr.cz/platci/formulare Pokud OSVČ žádá o vrácení přeplatku přehledem ve smyslu § 14 odst. 2 poslední věta zák. č. 592/1992 Sb., je formulářem daný přehled podle § 24 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb. |
základní |
12. |
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny. |
základní |
13. |
Jaké jsou lhůty pro vyřízení |
Jsou-li splněny všechny požadované náležitosti, zdravotní pojišťovna vyhoví zpravidla do jednoho měsíce. |
základní |
14. |
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace |
Další účastníci nejsou stanoveni. |
základní |
15. |
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány |
Žadatel může být vyzván k doplnění svého podání nebo k doložení uváděných skutečností. |
základní |
16. |
Elektronická služba, kterou lze využít |
Datovou schránkou ZP MV ČR č. 9swaix3 nebo lze využít elektronickou poštu info@zpmvcr.cz. |
základní |
17. |
Podle kterého právního předpisu se postupuje |
Zák. č.592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů. |
rozšířená |
18. |
Jaké jsou související předpisy |
Zák. č.500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. |
úplná |
19. |
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
Odvolání – podává se ve lhůtě 15 dnů od doručení rozhodnutí, kterým byla žádost zamítnuta nebo změněna k rozhodčímu orgánu ZP MV ČR prostřednictvím příslušného pracoviště ZP MV ČR, které rozhodnutí vydala. Proces odvolání je stanoven zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. |
rozšířená |
20. |
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností |
Požádá-li plátce pojistného nebo jeho právní nástupce o vrácení přeplatku pojistného a zdravotní pojišťovna vrátila tento přeplatek po uplynutí lhůty stanovené pro rozhodnutí o přeplatku pojistného, je zdravotní pojišťovna povinna zaplatit penále. |
rozšířená |
21. |
Nejčastější dotazy |
Veškeré dotazy zodpovíme a další informace získáte emailem na info@zpmvcr.cz |
úplná |
22. |
Další informace |
Veškeré dotazy zodpovíme a další informace získáte emailem na info@zpmvcr.cz |
úplná |
23. |
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě |
Informace lze získat na pracovištích ZP MV ČR, na infolince 844 211 211. Z internetových stránek jednotlivých zdravotních pojišťoven. |
rozšířená |
24. |
Související životní situace a návody, jak je řešit |
|
rozšířená |
25. |
Za správnost návodu odpovídá útvar |
Úsek ekonomicko-provozní ZP MV ČR |
úplná |
26. |
Kontaktní osoba |
Mgr. Tomáš Červinka, MHA |
úplná |
27. |
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni |
1.10.2022 |
úplná |
28. |
Popis byl naposledy aktualizován |
1.10.2022 |
základní |
29. |
Datum konce platnosti popisu |
Konec platnosti není stanoven. |
základní |
30. |
Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace |
Nestanoveny. |
úplná |