Předepisování dlužného pojistného na veřejné zdravotní pojištění a penále výkazem nedoplatků
číslo |
uvozovací text |
obsah položky |
zařazení informace |
1. |
Identifikační číslo |
úplná |
|
2. |
Kód |
úplná |
|
3. |
Pojmenování (název) životní situace |
Předepisování dlužného pojistného na veřejné zdravotní pojištění a penále výkazem nedoplatků |
základní |
4. |
Základní informace k životní situaci |
Zdravotní pojišťovna má podle § 8 odst. 5 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů, povinnost vymáhat dlužné pojistné a penále, nezaplatí-li plátce pojistného pojistné ve stanovené výši a včas. V případě, že se plátce pojistného dostane do prodlení s úhradou pojistného na veřejné zdravotní pojištění, může zdravotní pojišťovna podle § 53 odst. 2 až 8 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, předepsat dlužné částky výkazem nedoplatků. Námitky proti výkazu nedoplatků nemají odkladný účinek a tento je vykonatelný dnem doručení. |
základní |
5. |
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
V této věci jedná ZP MV ČR z moci úřední, zjistí-li porušení nebo nesplnění povinnosti platit pojistné na veřejné zdravotní pojištění. Za plátce pojistného je oprávněn jednat zaměstnavatel, pojištěnec nebo zákonný zástupce. |
Základní |
6. |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
Po obdržení výkazu nedoplatků má plátce povinnost předepsaný dluh uhradit a dále postupovat podle podmínek uvedených v tomto rozhodnutí, dodržet bankovní spojení, lhůty a vyměřené částky dluhu a penále. |
základní |
7. |
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace |
Povinný subjekt není oprávněn řízení o předepsání dlužného pojistného a penále zahájit svým návrhem. Před výkazem nedoplatků je plátce upozorněn výzvou nebo kontrolou na nesrovnalosti ve výši dlužného pojistného nebo penále. Plátce musí reagovat na vytýkanou nesrovnalost, popřípadě uhradit dlužné pojistné a penále. |
základní |
8. |
Na které instituci životní situaci řešit |
Je nutno postupovat podle poučení. Přednostně se obraťte písemně, osobně na příslušné pracoviště ZP MV ČR, které výkaz nedoplatků vydala. |
základní |
9. |
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit |
Na adresu pracoviště ZP MV ČR, která výkaz nedoplatků vydala, a to ve lhůtě 8 dnů od doručení výkazu nedoplatků. |
rozšířená |
10. |
Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou |
Průkaz totožnosti, průkaz pojištěnce, popřípadě doklad opravňující k jednání v předmětné věci, předmětný výkaz nedoplatků, popř. další písemnosti dokládající případné zaplacení dlužného pojistného a penále či ostatní doklady rozhodné či související s vymáháním dluhu. |
základní |
11. |
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
Pro výkaz nedoplatků nejsou formuláře pro plátce k dispozici. |
základní |
12. |
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
Poplatky nejsou stanoveny. |
základní |
13. |
Jaké jsou lhůty pro vyřízení |
Lhůta pro podání písemných námitek k výkazu nedoplatků je 8 dní od doručení výkazu nedoplatků. V této lhůtě může plátce požádat o prominutí penále (viz životní situace Odstraňování tvrdosti zákona). Po této lhůtě je žádost o prominutí penále již odložena jako bezpředmětná. Lhůty k úhradě pojistného a penále jsou uvedeny ve vydaném výkazu nedoplatků. Výkaz nedoplatků je vykonatelný dnem jeho doručení. |
základní |
14. |
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace |
Další účastníci nejsou stanoveni. |
základní |
15. |
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány |
Plátce může být, v případě jím podaných námitek správním orgánem nebo orgánem rozhodujícím o prominutí penále, vyzván k doplnění nebo k doložení uváděných tvrzení, nebo k předložení důkazů o tvrzené skutečnosti. |
základní |
16. |
Elektronická služba, kterou lze využít |
Datovou schránkou ZP MV ČR č. 9swaix3 nebo lze využít elektronickou poštu info@zpmvcr.cz. |
základní |
17. |
Podle kterého právního předpisu se postupuje |
Postupuje se podle ustanovení § 53 odst. 2 až 8 zák. č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů. |
rozšířená |
18. |
Jaké jsou související předpisy |
Zák. č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů (v oblasti zjišťování a výpočtu dlužných částek, konkrétně ustanovení §§ 2-19). Zák. č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (oblast doručování výkazu nedoplatků, konkrétně ustanovení části druhé, hlava II. díl 4, §§ 19-26). |
úplná |
19. |
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
Proti výkazu nedoplatků lze podat do 8 dnů od doručení k příslušnému pracovišti ZP MV ČR písemné námitky, pokud plátce pojistného nesouhlasí s existencí dluhu na pojistném a penále nebo s jeho výší. Důvod podání námitek je plátce pojistného povinen v námitkách uvést. Na základě námitek ZP MV ČR do 30 dnů od jejich doručení vydá rozhodnutí, kterým výkaz nedoplatků buď potvrdí, byla-li výše nedoplatků stanovena správně, nebo zruší. Pokud ZP MV ČR nerozhodne o námitkách ve lhůtě 30 dnů od jejich doručení, pozbývá výkaz nedoplatků platnost. ZP MV ČR je oprávněna výkaz nedoplatků zrušit z vlastního podnětu. |
rozšířená |
20. |
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností |
V souvislosti s výkazem nedoplatků nejsou sankce stanoveny. V případě nezaplacení dlužného pojistného a penále ve lhůtě stanovené je ZP MV ČR povinna vyměřené dluhy vymáhat exekučně. |
rozšířená |
21. |
Nejčastější dotazy |
Dotaz: Obdržel jsem výkaz nedoplatků, se kterým nesouhlasím. Co mohu udělat? Odpověď: Pokud nesouhlasíte s existencí dluhu na pojistném a penále nebo s jeho výší, můžete do 8 dnů od doručení výkazu nedoplatků podat na adresu vyřizujícího pracoviště ZP MV ČR písemné námitky, ve kterých uvedete důvody a doložíte patřičné doklady. Případně je možné ve stejné lhůtě, tedy do 8 dnů od doručení výkazu, podat žádost o prominutí penále (viz životní situace - Odstraňování tvrdosti zákona). Dotaz: Můžu své námitky poslat elektronicky? Odpověď: Nemůžete, zákon předepisuje písemnou formou. |
úplná |
22. |
Další informace |
Veškeré dotazy zodpovíme a další informace získáte emailem na info@zpmvcr.cz |
úplná |
23. |
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě |
Informace lze získat na pracovištích ZP MV ČR, na infolince 844 211 211. Z internetových stránek jednotlivých zdravotních pojišťoven. |
rozšířená |
24. |
Související životní situace a návody, jak je řešit |
Odstranění tvrdosti zákona při předepsání penále, pokut nebo vyměření přirážky k pojistnému, Vyměření dlužného pojistného a penále platebním výměrem. |
rozšířená |
25. |
Za správnost návodu odpovídá útvar |
Úsek ekonomicko-provozní ZP MV ČR |
úplná |
26. |
Kontaktní osoba - odpovědný správce popsaného řešení životní situace |
Mgr. Tomáš Červinka, MHA |
úplná |
27. |
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni |
1.10.2022 |
úplná |
28. |
Popis byl naposledy aktualizován |
1.10.2022 |
základní |
29. |
Datum konce platnosti popisu |
Konec platnosti není stanoven. |
základní |
30. |
Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace |
Nestanoveny. |
úplná |