Pokuta za nesplnění nebo porušení povinnosti plátce
číslo |
uvozovací text |
obsah položky |
zařazení informace |
1. |
Identifikační číslo |
úplná |
|
2. |
Kód |
úplná |
|
3. |
Pojmenování (název) životní situace |
Pokuta za nesplnění nebo porušení povinnosti plátce |
základní |
4. |
Základní informace k životní situaci |
Zákon stanoví, kdy může zdravotní pojišťovna uložit pojištěnci nebo zaměstnavateli pokutu za nesplnění nebo porušení povinnosti v § 44 zák. č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, § 26 zák. č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění. |
základní |
5. |
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
Ve věci jedná ZP MV ČR z moci úřední, pokud zjistí porušení nebo nesplnění povinností. Zaměstnavatel, pojištěnec nebo jeho zákonný zástupce. |
základní |
6. |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
Porušení povinností s možností uložení pokuty sledují a vyhodnocují samostatně příslušné pracoviště ZP MV ČR. Pokud již byla pokuta uložena platebním výměrem je nutno postupovat ve smyslu poučení uvedeném v závěru rozhodnutí. |
základní |
7. |
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace |
Uložení pokuty obvykle předchází výzva k dodatečnému splnění povinnosti, k odstranění nežádoucího stavu nebo oznámení o zahájení správního řízení. V tomto stádiu je nutno reagovat, splnit požadovanou povinnost a orgánu, který výzvu nebo oznámení odeslal, oznámit, popř. doložit její dodatečné splnění. V případě, že požadovaná povinnost byla splněna již dříve, doložit její splnění. |
základní |
8. |
Na které instituci životní situaci řešit |
U orgánu, který pokutu uložil, obvykle na příslušném pracovišti ZP MV ČR, který řízení zahájil. |
základní |
9. |
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit |
Je nutno se spojit co nejdříve s příslušným referentem vyřizujícím doručenou písemnost, popřípadě s vedoucím daného oddělení na příslušném pracovišti ZP MV ČR, a to buď osobně v úředních hodinách, nebo písemně. Elektronickou cestou je možno komunikovat přes datové schránky ZP MV ČR č. 9swaix3 nebo elektronickou poštou info@zpmvcr.cz. |
rozšířená |
10. |
Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou |
Průkaz totožnosti, průkaz pojištěnce, popřípadě doklad opravňující k jednání v předmětné věci, příslušný doručený dokument, doklady dokazující Vaše tvrzení. |
základní |
11. |
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
K dodatečnému splnění povinnosti plátce pojistného jsou k dispozici formuláře na stránkách ZP MV ČR (https://www.zpmvcr.cz/platci/formulare/) nebo na kontaktních místech ZP MV ČR. |
základní |
12. |
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
Plátce nebo Poskytovatel je vedle pokuty navíc povinen uhradit náklady řízení paušální částkou ve výši 1 000,-Kč. Paušální částka se ve zvláště složitých případech nebo v případech, kdy byl přibrán znalec z jiného oboru než oboru dopravy nebo zdravotnictví odvětví psychiatrie nebo toxikologie, zvyšuje o 2 500 Kč. Pokud byl přibrán znalec z oboru dopravy nebo zdravotnictví odvětví psychiatrie nebo toxikologie, zvyšuje se paušální částka o 5 000 Kč. Pokud bylo přibráno více znalců, částky za znalce se sčítají. Paušální částka nákladů řízení po zvýšení může činit nejvýše 10 000 Kč. Tyto náklady mu budou uloženy rozhodnutím. |
základní |
13. |
Jaké jsou lhůty pro vyřízení |
Pokutu dle § 44 zák. č. 48/1997 Sb. lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy zdravotní pojišťovna zjistila porušení nebo nesplnění oznamovací povinnosti plátcem pojistného, nejdéle však do tří let od doby, kdy k nesplnění nebo porušení povinnosti došlo. Pokutu uloženou podle § 26 zák. č. 592/1992 Sb. lze uložit do 2 let ode dne, kdy se zdravotní pojišťovna dozvěděla o nesplnění nebo porušení povinnosti, nejpozději však do pěti let ode dne, kdy k nesplnění nebo porušení povinnosti došlo. |
základní |
14. |
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace |
Další účastníci nejsou stanoveni. |
základní |
15. |
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány |
Plátce může být vyzván k doplnění svého podání nebo k doložení uváděných skutečností. |
základní |
16. |
Elektronická služba, kterou lze využít |
Datovou schránkou ZP MV ČR č. 9swaix3 nebo lze využít elektronickou poštu info@zpmvcr.cz. |
základní |
17. |
Podle kterého právního předpisu se postupuje |
Zák. č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů Zák. č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů |
rozšířená |
18. |
Jaké jsou související předpisy |
Zák. č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška Ministerstva vnitra č. 520/2005 Sb., o rozsahu hotových výdajů a ušlého výdělku, které správní orgán hradí jiným osobám, a o výši paušální částky nákladů řízení |
úplná |
19. |
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
Odvolání – podává se ve lhůtě 15 dnů od doručení platebního výměru, kterým byla pokuta uložena k rozhodčímu orgánu ZP MV ČR prostřednictvím příslušného pracoviště ZP MV ČR, která rozhodnutí vydala. |
rozšířená |
20. |
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností |
Za nesplnění nebo porušení povinnosti plátce pojistného může zdravotní pojišťovna uložit pokutu za nesplnění oznamovací povinnosti podle § 10 zák. č. 48/1997 Sb. pojištěnci do výše 10 000,-Kč a zaměstnavateli do výše 200 000,-Kč. Při opakovaném nesplnění může být tato pokuta uložena až do výše dvojnásobku uložené pokuty. Pojištěnci může být uložena pokuta za nesplnění povinnosti uvedené v § 12 písm. e) (opětovné nesplnění povinnosti podrobit se preventivní prohlídce), písm. i) až k) uvedeného zákona nebo byl-li pojištěnec předčasně propuštěn z lůžkové péče pro soustavné hrubé porušování vnitřního řádu poskytovatele lůžkové péče, pojištěnec předčasně propuštěn z lůžkové péče pro soustavné hrubé porušování vnitřního řádu poskytovatele lůžkové péče, až do výše 500,-Kč a za prokázání se při poskytování hrazených služeb průkazem pojištěnce zdravotní pojišťovny, jejímž už není pojištěncem, pokuta až do výše 5 000,-Kč. Za nesplnění povinnosti zaměstnavatele podle § 45 odst. 4 uvedeného zákona zaslat zdravotní pojišťovně kopii záznamů o pracovním úraze za uplynulý měsíc, až do výše 100 000,-Kč. Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy zdravotní pojišťovna zjistila nesplnění oznamovací povinnosti nebo porušení či nesplnění povinnosti, nejdéle však do tří let ode dne, kdy porušení nebo nesplnění povinnosti došlo. Za nesplnění povinnosti spojených s kontrolou podle § 22 odst. 3 písm. a) a b) zák. č. 592/1992 Sb., nepředávání přehledu o platbách pojistného podle § 24 odst. 2 a 3 uvedeného zákona a povinností podle § 25 a za nepoužívání tiskopisu zdravotní pojišťovny podle § 28, lze uložit pokutu do výše 50 000,-Kč za jednotlivé nesplnění nebo porušení povinnosti. Pokutu lze uložit do dvou let ode dne, kdy se o porušení nebo nesplnění povinnosti zdravotní pojišťovna dozvěděla, nejpozději však do pěti let, kdy porušení nebo nesplnění povinnosti došlo. |
rozšířená |
21. |
Nejčastější dotazy |
Veškeré dotazy zodpovíme a další informace získáte emailem na info@zpmvcr.cz |
úplná |
22. |
Další informace |
Do nabytí právní moci rozhodnutí (platebního výměru) je možné podat žádost o odstranění tvrdosti zákona ve věci prominutí pokuty. Podmínky pro žádost o odstranění tvrdosti zákona jsou stanoveny v § 53a zák. č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů (viz životní situace – Odstranění tvrdosti zákona). |
úplná |
23. |
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě |
Informace lze získat na pracovištích ZP MV ČR, na infolince 844 211 211. Z internetových stránek jednotlivých zdravotních pojišťoven. |
rozšířená |
24. |
Související životní situace a návody, jak je řešit |
Vyměření dlužného pojistného a penále platebním výměrem, Předepisování dlužného pojistného na veřejné zdravotní pojištění a penále výkazem nedoplatků, Odstranění tvrdosti zákona při předepsání penále, pokut nebo vyměření přirážky k pojistnému, Pravděpodobná výše pojistného. |
rozšířená |
25. |
Za správnost návodu odpovídá útvar |
Úsek ekonomicko-provozní ZP MV ČR |
úplná |
26. |
Kontaktní osoba |
Mgr. Tomáš Červinka, MHA |
úplná |
27. |
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni |
1.10.2022 |
úplná |
28. |
Popis byl naposledy aktualizován |
1.10.2022 |
základní |
29. |
Datum konce platnosti popisu |
Konec platnosti není stanoven. |
základní |
30. |
Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace |
Nestanoveny. |
úplná |