Odstranění tvrdosti při předepsání penále, pokuty nebo vyměření přirážky k pojistnému
číslo |
uvozovací text |
obsah položky |
zařazení informace |
1. |
Identifikační číslo |
|
úplná |
2. |
Kód |
|
úplná |
3. |
Pojmenování (název) životní situace |
Odstranění tvrdosti při předepsání penále, pokuty nebo vyměření přirážky k pojistnému |
základní |
4. |
Základní informace k životní situaci |
Plátce pojistného nebo jiná oprávněná osoba (např. dědic, opatrovník, zástupce na základě plné moci) může písemně požádat o odstranění tvrdosti, které by se vyskytly při uložení pokuty, vyměření přerážky k pojistnému nebo předepsání penále. ZP MV ČR může odstraňovat tvrdost u penále předepsaného do výše 30 tis. Kč ke dni doručení žádosti. U penále přesahujícího 30 tis. Kč, u pokut a u přirážek k pojistnému může odstranit tvrdost Rozhodčí orgán zdravotní pojišťovny. |
základní |
5. |
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
Písemnou žádost je oprávněn podat plátce pojistného, kterému bylo vyměřeno penále, uložena pokuta nebo vyměřena přirážka k pojistnému nebo jiná oprávněná osoba (např. dědic, opatrovník, zástupce na základě plné moci). |
základní |
6. |
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
O odstranění tvrdosti nelze rozhodnout, jestliže:
Dále musí plátce splňovat podmínky pro použití podpory de minimis podle nařízení Komise (EU) č. 1408/2013 ze dne 18. prosince 2013 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis v odvětví zemědělství, nařízení Komise (EU) č. 717/2014 ze dne 27. června 2014 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis v odvětví rybolovu a akvakultury, nařízení Komise (EU) č. 1407/2013 ze dne 18. prosince 2013 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis – ostatní odvětví, Nařízení Komise (EU)č. 360/2012 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis udílenou podnikům poskytujícím služby obecného hospodářského zájmu (Úřední věstník č. L 114/2012). U ostatních podniků lze podporu de minimis poskytnout za předpokladu, že součet těchto podpor nepřekročil za období daného rozpočtového roku a dvou předchozích let částku 200 000 EUR (pro oblast silniční dopravy 100 000 EUR), v oblasti rybolovu 30 000 EUR a v oblasti zemědělství 15 000 EUR za rozhodné období, tj. příslušný kalendářní rok a dva předchozí kalendářní roky. Formuláře „Prohlášení - podpora de minimis“, „Žádost o prominutí penále na zdravotní pojištění“ jsou k dispozici ke stažení na: https://www.zpmvcr.cz/platci/formulare/ (Žádost o prominutí penále) |
základní |
7. |
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace |
Řešení této situace je možné výhradně na základě písemné žádosti plátce pojistného nebo jiné oprávněné osoby, která musí být podána do nabytí právní moci rozhodnutí – platebního výměru, kterým byla uložena pokuta, vyměřena přirážka k pojistnému nebo předepsáno penále. Jestliže se následně objeví nové skutečnosti, které žadatel bez vlastního zavinění nemohl uplatnit do doby nabytí právní moci tohoto platebního výměru, může být žádost podána do tří let od právní moci tohoto rozhodnutí. Žádost o odstranění tvrdosti a prominutí penále, které bylo předepsáno výkazem nedoplatků, musí být podána ve lhůtě stanovené pro podání námitek, tj. do osmi dnů od doručení výkazu nedoplatků. Z řádně podepsané žádosti musí být zřejmé, komu je určena, kdo ji podává, co žadatel žádá a z jakých důvodů. |
základní |
8. |
Na které instituci životní situaci řešit |
Žádost o odstranění tvrdosti je třeba podat u orgánu, který rozhodnutí vydal, obvykle na příslušném pracovišti ZP MV ČR. Žádost o odstranění tvrdosti je možné zaslat poštou příslušnému pracovišti ZP MV ČR, který rozhodnutí vydal či předat osobně na podatelně příslušného pracoviště či podat datovou schránkou ZP MV ČR č. 9swaix3 nebo lze využít elektronickou poštu info@zpmvcr.cz. |
základní |
9. |
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit |
Problematiku řízení je nutno řešit s referentem, který vydal platební výměr či výkaz nedoplatků. Jedná se vždy o pracovníka ZP MV ČR. |
rozšířená |
10. |
Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou |
Kromě písemné žádosti je nutné v případě podnikatelských subjektů vyplnit formulář "Prohlášení - podpora de minimis" ke skutečnostem uvedeným v bodě 6 a doplatit veškeré splatné pojistné. Všechny skutečnosti v žádosti uvedené musí být doloženy. V případě osobního jednání je nutné mít platný občanský průkaz (či jiný doklad totožnosti), příp. doklad opravňující k jednání v předmětné věci. |
základní |
11. |
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
Od podnikatelských subjektů je nezbytné vyplnit formulář "Prohlášení - podpora de minimis" a tento zaslat spolu se žádostí na příslušné pracoviště ZP MV ČR, popřípadě doručte ZP MV ČR osobně. Formuláře „Prohlášení - podpora de minimis“, „Žádost o prominutí penále na zdravotní pojištění“ jsou k dispozici ke stažení na: https://www.zpmvcr.cz/platci/formulare/ (Žádost o prominutí penále) |
základní |
12. |
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
Poplatky nejsou stanoveny. |
základní |
13. |
Jaké jsou lhůty pro vyřízení |
Žádost je nezbytné podat ve lhůtě uvedené v bodě 7. Na řízení o odstranění tvrdosti se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. Lhůty pro vyřízení nejsou právními předpisy stanoveny. V případě, že není vada podání, nebo jiné nedostatky ze strany žadatele, rozhoduje ZP MV ČR zpravidla do 30 dnů od doručení žádosti o odstranění tvrdosti. |
základní |
14. |
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace |
Žádost o odstranění tvrdosti může podat také zástupce plátce pojistného (dědic, zákonný zástupce, opatrovník nebo zmocněnec na základě plné moci). |
základní |
15. |
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány |
Prokázání skutečností, kterými je odůvodněna podaná žádost o prominutí (např. zprávy o kontrole placení pojistného jinou zdravotní pojišťovnou, pokud odváděl pojistné jiné zdravotní pojišťovně; doložení tíživé osobní situace - rozhodnutí o sociálních dávkách, výši invalidního důchodu, atd.). |
základní |
16. |
Elektronická služba, kterou lze využít |
Datovou schránkou ZP MV ČR č. 9swaix3 nebo lze využít elektronickou poštu info@zpmvcr.cz. |
základní |
17. |
Podle kterého právního předpisu se postupuje |
Postupuje se podle ustanovení § 53a zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů. |
rozšířená |
18. |
Jaké jsou související předpisy |
Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění. Na výkazy nedoplatků se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. Co se týče základních zásad řízení, použije se zákon č. 500/2004 Sb., správní řád. Nařízení Komise (EU) č. 1408/2013 ze dne 18. prosince 2013 o použití článků o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis v odvětví zemědělství, Nařízení Komise (EU) č. 717/2014 ze dne 27. června 2014 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis v odvětví rybolovu a akvakultury, Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013 ze dne 18. prosince 2013 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis - ostatní odvětví, a řízení Komise (EU) č. 360/2012 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis udílenou podnikům poskytujícím služby obecného hospodářského zájmu (Úřední věstník č. L 114/2012). |
úplná |
19. |
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
Proti vydanému rozhodnutí o odstranění tvrdosti zákona nejsou přípustné opravné prostředky. Rozhodnutí o odstranění tvrdosti je rozhodnutím konečným. |
rozšířená |
20. |
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností |
V souvislosti s vydáním rozhodnutí o odstranění tvrdosti nejsou sankce stanoveny. V případě opožděného podání žádosti, nebo jestliže plátce neuhradí splatné pojistné či pokud podnikatelský subjekt nepředloží vyplněný formulář "Prohlášení - podpora de minimis", nebude o jeho žádosti rozhodováno a žádost bude odložena. |
rozšířená |
21. |
Nejčastější dotazy |
Veškeré dotazy zodpovíme a další informace získáte emailem na info@zpmvcr.cz |
úplná |
22. |
Další informace |
Veškeré dotazy zodpovíme a další informace získáte emailem na info@zpmvcr.cz |
úplná |
23. |
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě |
Informace lze získat na pracovištích ZP MV ČR, na infolince 844 211 211. http://eur-lex.europa.eu/JOIndex.do?ihmlang=cs Další informace lze získat z internetových stránek jednotlivých zdravotních pojišťoven. V případě dotazů k podpoře de minimis doporučujeme kontaktovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. |
rozšířená |
24. |
Související životní situace a návody, jak je řešit |
Vyměření dlužného pojistného a penále platebním výměrem, Předepisování dlužného pojistného na veřejné zdravotní pojištění a penále výkazem nedoplatků, Přirážka k pojistnému na veřejné zdravotní pojištění zaměstnavateli, Pokuta za nesplnění nebo porušení povinnosti plátce, Pravděpodobná výše pojistného. |
rozšířená |
25. |
Za správnost návodu odpovídá útvar |
Úsek ekonomicko-provozní ZP MV ČR |
úplná |
26. |
Kontaktní osoba - odpovědný správce popsaného řešení životní situace |
Mgr. Tomáš Červinka, MHA |
úplná |
27. |
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni |
1.10.2022 |
úplná |
28. |
Popis byl naposledy aktualizován |
1.10.2022 |
základní |
29. |
Datum konce platnosti popisu |
Konec platnosti není stanoven. |
základní |
30. |
Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace |
Nestanoveny. |
úplná |