Začíná Suchej únor, měsíc bez alkoholu. Zapojíte se i vy?
Tradiční zdravotně osvětová kampaň se již desátým rokem snaží prověřit vztah veřejnosti k alkoholu a změnit zaběhlé návyky. Důvodem je nadměrná spotřeba alkoholu v ČR a rizikové pití. Rizikově u nás pije více než 1 000 000 lidí. Řada pacientů se pak v důsledku závislosti na alkoholu a dalších psychoaktivních látek dříve či později ocitá v péči dalších zdravotnických zařízení. Což ukazují i data Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR. Zatímco v roce 2018 činily celkové náklady ZP MV ČR na léčbu závislostí 245 milionů korun, jen za jedenáct měsíců loňského roku už náklady přesáhly 300 milionů korun.
„Převážnou část představují náklady na léčbu komplikací, které vyžadují hospitalizaci, jen za tři roky se tyto náklady zvýšily o 25 %. Například za léčbu alkoholického onemocnění jater uhradila ZP MV ČR během čtyř let přes 11 milionů korun. Počet pacientů, léčených pro určitý druh závislosti se ale v meziročním srovnání výrazně nezměnil. V současnosti evidujeme celkem 12 500 pojištěnců, z nichž více než 60 % tvoří muži. Velmi znepokojivé ale je, že roste počet dětských pojištěnců. Každoročně evidujeme kolem 400 dětí, které jsou v péči adiktologů,“ uvádí Zdeňka Salcman Kučerová, ředitelka Úseku zdravotnického, ZP MV ČR.
Zdravotní pojišťovnu ministerstva ČR vyjde jeden rok léčby závislostí jednoho pojištěnce v průměru přes 25 tisíc korun. Zdravotní pojišťovna v rámci reformy psychiatrické péče proto podporuje vznik nových adiktologických pracovišť a center duševního zdraví.
Kampaň, které se loni zúčastnilo přes milion lidí, letos přináší řadu novinek. Příkladem je průvodce světem alkoholu pro „nezávislé české firmy” nebo data o pozitivním dopadu na 53 % účastníků kampaně. Organizátory kampaně letos inspirovala rostoucí poptávka českých firem po konceptu „zdravého prostředí pro zaměstnance“. A to i ve vztahu k rizikovému užívání alkoholu.
“V naší zdravotní pojišťovně se denně setkáváme s dopady rizikového užívání alkoholu. Proto považujeme za důležitou co nejlépe cílenou osvětu. Podstatnou část bdělého života trávíme v práci a přijde nám tak důležité působit na zaměstnavatele, aby vytvářeli takové pracovní prostředí, kde se bude s riziky nadměrné spotřeby alkoholu počítat. V rámci osvěty, firemní kultury i podpory zaměstnanců,” vysvětluje důležitost tématu Denisa Kalousková, ředitelka obchodně organizačního úseku. ZP MV ČR, se ke kampani jako hlavní partner připojuje již třetím rokem.
"Koneckonců, každý 7. dospělý, kterého potkáme v práci, je potenciálně rizikový konzument. Stejně tak se pouštíme do tématu konzumace více či méně alkoholických nápojů dětmi,” dodává Petr Freimann, ředitel neziskové organizace Suchej únor, která kampaň pořádá.
Pravidla jsou jednoduchá. Celý únor ani kapku alkoholu. Účastníci „Sucháče” se mohou tradičně registrovat k výzvě na stránkách www.suchejunor.cz.