Kam kráčí česká telemedicína
Téma poskytování lékařských služeb na dálku bylo na programu setkání zdravotnických odborníků s novináři 14. října v Praze. Diskuse se zúčastnili: prof. Miloš Táborský, kardiolog a vedoucí Národního telemedicínského centra, MUDr. Zdeňka Salcman Kučerová, ředitelka zdravotnického úseku Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR, Ing. Václav Vachta, generální ředitel zdravotnické skupiny EUC a MUDr. Petra Bomberová Kánská, vedoucí lékařka služby Lékař online 24/7 společnosti EUC.
Tzv. telemedicína neboli poskytování lékařských služeb na dálku může zlepšit dostupnost a flexibilitu zdravotní péče, vyplynulo z diskuse. Podstatou je on-line přenos informací mezi pacientem a lékařem pomocí videa, chatu nebo třeba prostřednictvím aplikace na chytrém telefonu. Pacient je v přímém kontaktu se svým lékařem a konzultuje s ním svůj zdravotní stav. Nejde tedy o pouhou internetovou poradnu, ale o kvalifikovanou lékařskou péči. Průkopníkem telemedicíny v ČR je zdravotnická skupina EUC, která umožňuje pacientům vyšetření na dálku už více než rok.
„Ve světě přitom nejde o žádnou novinku – tento koncept je populární zejména ve Skandinávii, kde funguje už víc než dvacet let. U nás celou problematiku urychlila pandemie covid-19, a tak v oblasti telemedicíny nastal významný posun. Lékařské vyšetření na dálku dává pacientům možnost být optimálně léčen a diagnostikován nejen v době pandemie,“ řekl kardiolog Miloš Táborský.
Telemedicína není internetové poradenství
V současné době lidé často hledají odpovědi na své zdravotní problémy přes internet. Za stále probíhající pandemie se mnozí z nich z obavy před nákazou bojí chodit k lékaři a raději se uchylují k samodiagnostice. Podle průzkumu agentury Ipsos (průzkum byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research v období od 14. do 19. 4. 2021 na vzorku 2 100 respondentů z ČR ve věkové kategorii 25–65 let) třetina respondentů vyhledávajících informace o zdraví na internetu dokonce uvedla, že si poté jde koupit léky bez jakékoliv konzultace s lékařem. Tento přístup je velmi riskantní a důsledky laické samoléčby bez porady s lékařem mohou být fatální.
„Informace z internetu či běžných on-line poraden rozhodně nelze stavět na roveň vyšetření lékařem na dálku, protože neberou v potaz individuální zdravotní stav a potřeby pacienta, a jsou tak zcela vytržené z kontextu,“ upozornila na rizika Petra Bomberová Kánská. „Nebezpečím mohou být i nevhodné nebo kontraindikované kombinace léků či doplňků stravy. Nedostatečná či nevhodně zvolená léčba pak může vést k vážným zdravotním komplikacím.“
Telemedicína má přísná pravidla
Zdravotnická skupina EUC zavedla v ČR kvalifikovanou lékařskou distanční péči, když na jaře loňského roku spustila službu Lékař online 24/7. Podle dosavadních zkušeností lze díky této službě na dálku vyřešit sedm z deseti případů, jež obvykle vyžadují návštěvu ordinace praktického lékaře – od různých typů bolestí přes alergie až po kožní problémy. Služba zaručuje naprosto diskrétní a důvěryhodné zacházení se zdravotní dokumentací i osobními údaji pacienta. Všechna odesílaná data jsou chráněna šifrováním.
„Před spojením s lékařem pacient vyplní registraci a jednoduchý strukturovaný dotazník, kde uvede údaje o svém zdravotním stavu. Lékař jej poté do 30 minut kontaktuje a formou chatu nebo videohovoru pak proběhne samotné vyšetření, kde pacienti konzultují své potíže,“ vysvětlila Petra Bomberová Kánská. Jedná o certifikované a oprávněné lékařské vyšetření, navíc se silným zázemím kamenných klinik. Lékař pracuje se zdravotní dokumentací pacienta a po vyšetření vystaví lékařskou zprávu, o kterou se lze opírat při následné péči. V rámci vyšetření lékař navrhne pacientovi vhodný postup léčby, případně vystaví e-recept nebo doporučí odborné vyšetření, pokud je třeba.
„U služby Lékař online 24/7 je rovněž zajištěna návaznost na další služby zdravotnické skupiny EUC, mezi něž patří i síť 25 klinik, 23 lékáren, lékárenský e-shop nebo laboratorní služby napříč Českou republikou,“ dodal generální ředitel EUC Václav Vachta s tím, že lékař má také možnost konzultace s dalšími kolegy ve službě.
Konzultace s lékařem na dálku snižují frekvenci návštěv v ambulancích lékařů. Telemedicína má ale i další výhody. „Pro chronicky nemocné nebo například imobilní pacienty přináší tu výhodu, že jejich zdravotní stav je monitorován v bezpečí jejich domácího prostředí,“ zdůraznila na setkání zástupkyně naší pojišťovny Zdeňka Salcman Kučerová. Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR svým pojištěncům na některé telemedicínské služby přispívá.