Co mám dělat?
Přečtěte si rady, jak postupovat při náhlých obtížích. Vytipovali jsme situace vzniklé v důsledku povodní, které musí řešit někteří pojištěnci se zdravotní pojišťovnou.
Ztráta nebo poškození průkazu pojištěnce
Pokud ztratíte svůj průkaz pojištěnce, popřípadě dojde-li k jeho poškození nebo odcizení, můžete požádat o vystavení nového průkazu pojištěnce pomocí naší mobilní aplikace ZP211 nebo využít náš portál E-komunikace.
V případě, že nejste klientem registrovaným v našem portálu E-komunikace a potřebujete požádat o vystavení nového průkazu pojištěnce, využijte náš kontaktní formulář nebo datovou schránku 9swaix3, poštu, popřípadě zavolejte na některé z našich klientských center či infolinku. Veškeré kontakty naleznete zde.
Průkaz vám bude vystaven bezplatně a doručen na adresu evidovanou v našem registru pojištěnců.
V případě, že potřebujete doklad o zdravotním pojištění z důvodu návštěvy lékaře co nejdříve, můžete zobrazit svůj průkaz pojištěnce v mobilní aplikaci ZP211, popřípadě požádat o vystavení náhradního dokladu o zdravotním pojištění, který je plnohodnotnou „papírovou“ alternativou plastového průkazu a může vám být doručen i v elektronické podobě na váš e-mail, popřípadě do vaší datové schránky.
Jsem postižen povodní a nejsem schopen oznamovat nebo dokládat zdravotní pojišťovně důležité skutečnosti
Pokud se do takové situace dostanete a dojde k prodlevě, co se týče plnění oznamovací povinnosti vůči ZP MV ČR, nebo nemáte k dispozici doklady, které je třeba ZP MV ČR doložit (například doklady prokazující nárok na zařazení mezi pojištěnce, za které hradí pojistné stát), informujte nás prosím. Použijte k tomu náš kontaktní formulář, datovou schránku 9swaix3, poštu, popřípadě zavolejte na některé z našich klientských center či infolinku. Veškeré kontakty naleznete zde.
Oznámení o narození dítěte nebo žádost o změnu zdravotní pojišťovny můžete učinit i on-line formou, přihláška je k dispozici zde.
Naše pojišťovna umožňuje většinu skutečností oznamovat a dokladovat elektronickou cestou, takže osobní návštěva klientského centra není zpravidla nutná. Životní situace klientů řešíme individuálně a citlivě, zvláště ohleduplně přistupujeme ke klientům, kteří jsou bezprostředně zasaženi přírodní pohromou.
Požádal/požádala jsem na úřadu práce o mimořádnou okamžitou pomoc. Mám to nahlásit zdravotní pojišťovně?
Pokud vám bude mimořádná okamžitá pomoc přiznána a poskytnuta, může to znamenat (při splnění dalších podmínek), že v daném kalendářním měsíci (k němuž se dávka vyplácí) za vás pojistné na zdravotní pojištění uhradí stát. Tato skutečnost ale nepřináší vždy změnu, kterou je třeba oznámit zdravotní pojišťovně. Má význam pouze pro ty pojištěnce, kteří nespadají do žádné z kategorií pojištěnců, za které běžně hradí pojistné stát (jedná se o důchodce, studenty, osoby v evidenci úřadu práce atd.), a ani nepatří mezi osoby samostatně výdělečně činné či v pracovním poměru. Jestliže tedy do žádné z těchto skupin nepatříte, jen v takovém případě oznamte a doložte ZP MV ČR, že vám byla přiznána mimořádná okamžitá pomoc, tedy skutečnost, že pojištění za vás hradí stát. A pamatujte na to, že stát vám uhradí pojištění pouze v daném kalendářním měsíci.
Jak nejlépe komunikovat se ZP MV ČR?
V případě, že preferujete komunikaci v elektronické formě, doporučujeme využívat náš portál E-komunikace. Ten umožňuje registrovaným klientům pohodlně komunikovat a využívat naše služby on-line, tedy na dálku, bez nutnosti osobní návštěvy klientského centra, a to v režimu 24/7 (24 hodin denně po sedm dní v týdnu). Do E-komunikace se můžete přihlásit i přes svou bankovní identitu (BankID) či přes jiné podporované identifikační prostředky (NIA).
Pokud nechcete či nemůžete využívat náš portál E-komunikace a preferujete telefonický kontakt nebo korespondenci e-mailem, žádáme vás, abyste nám nahlásili kontaktní údaje. K oznámení kontaktních údajů, nebo i jiných skutečností, můžete využít formulář, který je k dispozici zde.