Přejít k hlavnímu obsahu

Aktuality pro plátce

číslo

uvozovací text

obsah položky

zařazení informace

1.

Identifikační číslo

 

úplná

2.

Kód

 

úplná

3.

Pojmenování (název) životní situace

Snížení záloh pojistného OSVČ

základní

4.

Základní informace k životní situaci

Osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ) může požádat na základě § 8 odst. 4 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů o snížení zálohy na pojistné.

základní

5.

Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Pojištěnec OSVČ na základě písemné žádosti.

základní

6.

Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

OSVČ písemně požádá o snížení záloh na pojistné podle § 8 odst. 4 zákona č. 592/1992 Sb., pokud je její příjem ze samostatné výdělečné činnosti po odpočtu výdajů vynaložených na dosažení, zajištění a udržení příjmu, který připadá v průměru na 1 kalendářní měsíc v období od 1. ledna kalendářního roku do konce kalendářního měsíce předcházejícího podání žádosti, nejméně však v období 3 po sobě jdoucích kalendářních měsíců, nejméně o jednu třetinu nižší než příjem připadající v průměru na 1 kalendářní měsíc v předcházejícím roce, v němž alespoň po část měsíce byla vykonávána samostatná výdělečná činnost. Snížení lze provést na dobu nejdéle do konce kalendářního měsíce, který předchází kalendářnímu měsíci, v němž byl nebo měl být podán přehled o příjmech a výdajích OSVČ.

základní

7.

Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

Písemnou žádostí pojištěnce s odůvodněním snížení záloh.

základní

8.

Na které instituci životní situaci řešit

U příslušného pracoviště ZP MV ČR.

základní

9.

Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Žádost o snížení zálohy na pojistné lze podat písemně na adresu P.O.BOX 95, 772 00 Olomouc 2 nebo osobně na příslušném pracovišti ZP MV ČR.

rozšířená

10.

Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou

Průkaz totožnosti, průkaz pojištěnce, popřípadě doklad opravňující k jednání v předmětné věci, Formulář o snížení zálohy OSVČ, jiné rozhodné skutečnosti potvrzující tvrzení plátce pojistného.

základní

11.

Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Formulář o snížení zálohy OSVČ je k dispozici na pracovištích ZP MV ČR nebo na internetových stránkách zdravotní pojišťovny: https://www.zpmvcr.cz/platci/formulare/

základní

12.

Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

základní

13.

Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Jsou-li splněny všechny požadované náležitosti, zdravotní pojišťovna vyhoví zpravidla do 30 dnů. Snížení lze provést na dobu nejdéle do konce kalendářního měsíce, který předchází kalendářnímu měsíci, v němž byl nebo měl být podán přehled podle § 24 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb.

základní

14.

Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

 

základní

15.

Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Prokázání skutečnosti, kterou je žádost o snížení zálohy odůvodněna.

základní

16.

Elektronická služba, kterou lze využít

Datovou schránkou ZP MV ČR č. 9swaix3 nebo lze využít elektronickou poštu info@zpmvcr.cz.

základní

17.

Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zák. č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů.

rozšířená

18.

Jaké jsou související předpisy

Zák. č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů.

Zák. č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

úplná

19.

Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Odvolání – podává se ve lhůtě 15 dnů od doručení rozhodnutí o snížení záloh OSVČ k rozhodčímu orgánu ZP MV ČR prostřednictvím příslušného pracoviště ZP MV ČR, které rozhodnutí vydala. Proces odvolání je stanoven zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

rozšířená

20.

Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

V případě nedodržení povinností stanovené zákonem nemusí být žádosti o snížení záloh na pojistné OSVČ ze strany ZP MV ČR vyhověno.

rozšířená

21.

Nejčastější dotazy

 Veškeré dotazy zodpovíme a další informace získáte emailem na info@zpmvcr.cz

úplná

22.

Další informace

Žádost o snížení zálohy nemůže OSVČ podat v únoru a březnu, protože v těchto měsících není splněna podmínka období, ve kterém se sleduje dosažený příjem po odpočtu výdajů, tzn. období od 1. ledna kalendářního roku do konce kalendářního měsíce předcházejícího podání žádosti, nejméně však období 3 po sobě jdoucích kalendářních měsíců.

Snížit není možné zálohy placené ve výši minima, pokud je daná OSVČ povinna minimum dodržet.

úplná

23.

Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

Informace lze získat na pracovištích ZP MV ČR, na info lince 844 211 211.

http://portal.gov.cz

www.mzcr.cz

Další informace lze získat z internetových stránek jednotlivých zdravotních pojišťoven.

rozšířená

24.

Související životní situace a návody, jak je řešit

Vrácení přeplatku na pojistném, Pravděpodobná výše pojistného, Vyměření dlužného pojistného a penále platebním výměrem, Předepisování dlužného pojistného na veřejné zdravotní pojištění a penále výkazem nedoplatků.

rozšířená

25.

Za správnost návodu odpovídá útvar

Úsek ekonomicko-provozní, oddělení výběru pojistného ZP MV ČR

úplná

26.

Kontaktní osoba

Ing. Mgr. Hana Richterová, MBA, vedoucí oddělení výběru pojistného ZP MV ČR

úplná

27.

Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

1.1.2020

úplná

28.

Popis byl naposledy aktualizován

1.1.2020

základní

29.

Datum konce platnosti popisu

Konec platnosti není stanoven.

základní

30.

Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace

Nestanoveny.

úplná

Aktuality

Aby vám neutekla žádná naše akce nebo nabídka,
sledujte nás na Facebooku nebo Instagramu

Dále z 211